17 september 2011

Ronde van Ottoland


foto: Jaqui Mol
Hilarisch

Zo, wat een koers vandaag. Een belevenis op zich. Ottoland waar ligt dat in godsnaam? Het bleek een gehucht te zijn ergens in de buurt van Gorichem. Aangekomen via de 'Dom Dom' staan we ineens op een erf van een boerderij compleet met mesttank en traktor. Het lijkt wel of de tijd hier heeft stilgestaan en dat bleek ook achteraf. Koeien die op de weg scheten en een podium van hooibalen. Het hoorde er allemaal bij vandaag. Na afloop van de koers werd er nog een blik clowns open getrokken. Ja, er waren buitenlanders in het dorp vandaag. Helemaal uut het westen.

De koers

Het is bijna een herhaling van alle koersen in de sportklasse. Er springt een Muis weg en er BB gaat er als een kat achteraan. Ze zijn te sterk voor deze klasse zou je zeggen maar rijden kunnen ze. In de 1e rondes ging het gelijk hard en ik kreeg weer kramp net als in Krimpen. Ik loste en besloot mijn eigen koers te rijden waarvan ik er denk 30km alleen heb gereden. Later weer met het inlopende groepje van 20 man. Toen kon ik gewoon aanpikken en de kramp was nergens. Daar lag het dus niet aan. Ron Mol vroeg nog even hoe het ging en zo reed deze groep incl mij naar de finish. Edwin Pauli en John Hagenaar van HSKTrias reden lekker mee en eindigden in de top 20 en ik werd 35e. Dat is toch niet slecht voor een ronde met windkracht 5 in de polder. Opgeven doe ik niet zo gauw want aan DNFjes heb ik een hekel.

Na afloop

Ik was net over de finish en de rookpluimen van karts en crossauto's vormden een waar rookgordijn. We werden vergast! Er kwamen clowns op minimotors uit allerlei hoeken vandaan. Kreeg ik een spontane hallucinatie van de inspanning? Nee, het was carnaval in Ottoland en er werden renners op hooibalen gezet en juryleden dronken gevoerd. Wat een gek dorp is dit. Nou. mijn verzorgsters bleven nog even in deze trollenbak maar ik moest door deze carnavalsoptocht mijn rugnummer zien in te leveren. Af en toe even over een voetje rijden maakte weer wat ruimte en ik bereikte de inschrijfbalie. Nu nog de weg terug waar ineens een clown op een 12inch-motor het gas open zet. Gekke Bassie! Zo, naar de auto en omkleden, de Dom Dom weer aan en dan de weg terug vinden. Het was een bijzondere dag.. Morgen doen ze hier niet veel op Zondag. Ik wel, de ronde van Uithoorn de laatste wegwedstrijd denk ik. Dan naar het Benelux MTB in Zoetermeer. Tja, ik hou van verandering!

groetz Peter Groenendijk.

Geen opmerkingen: